
Jak wyregulować gaźnik w motorowerze ?
Jak wyregulować gaźnik?
Wkrótce minie 150 lat od dnia, kiedy Gottlieb Wilhelm Daimler, a właściwie Däumler skonstruował swój pierwszy w historii motoryzacji gaźnik. Liczba musi robić wrażenie, tym bardziej że trzeba było aż siedmiu kolejnych pokoleń wynalazców, by wymyślić i wprowadzić do powszechnego użytku bezobsługowe układy wtryskowe, choćby takie, z jakimi mamy do czynienia w jednośladach przedstawione na stronie z częściami i akcesoriami do motoroweru marki Junak 901.
Nie oznacza to, że era gaźników minęła bezpowrotnie. W dalszym ciągu wykorzystywane są w niewielkich silnikach spalinowych montowanych w motorówkach, kosiarkach itp. Gaźniki doskonale sprawdzają się też w starszych motocyklach, skuterach i motorowerach. Co to oznacza?
Zanim całkiem odłożymy poczciwy karburator na półki historii, lepiej sprawdzić, co zrobić, by służył nam dzielnie przez kolejne lata.
Co to jest gaźnik?
Mechanizm genialnie wykorzystuje prawo Venturiego. W miejscu zwężenia kanału niezbędnego do zapewnienia przepływu powietrza następuje zmniejszenie ciśnienia. Podobnie jak w przypadku strzykawki, paliwo zostaje zassane, by razem z powietrzem stworzyć mieszankę wybuchową o odpowiedniej mocy.
Powietrze pobierane jest przez tłok na skutek suwu ssania.
Dzięki wspomnianej wcześniej regule, w zwężeniu gaźnika następuje odbiór paliwa z komory pływakowej.
Wewnątrz gaźnika odbywa się dozowanie paliwa, odparowanie oraz wymieszanie oparów paliwa z powietrzem. Tak spreparowana mieszanka poprzez kolektor dolotowy dociera do cylindra.
Regulacja gaźnika
Regulacja gaźnika nie jest zabiegiem specjalnie skomplikowanym. Ważne jest, by czynności podejmować na rozgrzanej maszynie, reszta, to pikuś.
1. Stawiamy jednoślad na nóżce centralnej. Powierzchnia podparcia musi być idealnie płaska;
2. Należy zakręcić śrubę od regulacji mieszanki, usytuowaną z boku gaźnika;
3. Konieczne jest włączenie zapłonu;
4. Powoli wykręca się śrubę regulacji mieszanki do momentu, aż silnik zacznie się dławić. W tym momencie osiągnięto punkt krytyczny;
5. Śrubką regulacji obrotów ustawia się większe obroty;
6. Ponownie należy wkręcić śrubę regulacji mieszanki o ok. 1/4-1/2 obrotu obserwując zachowanie serca (obroty powinny spaść):
7. Po uzyskaniu tego efektu warto sprawdzić kolor świecy;
8. Czarny kolor – regulację mieszanki trzeba dokręcić. Jasny kolor – regulację należy odrobinę odkręcić. Barwa kawy z mlekiem oznacza, że wszystko jest w najlepszym porządku.
Na zakończenie warto ponownie wkręcić serce w maksymalne obroty i odpuścić. Równomierna i cicha praca silnika będzie świadczyła, że jesteś bohaterem w swoim… garażu.