Bendix skuter 4T oraz tulejka bendixa

Dostępny
Opis

Bendix do skutera 4T oraz montowana w pokrywę tulejka 

Inna nazwa to sprzęgło rozrusznika do skuterów czterosuwowych poj 50.

z silnikami 139QMA/139QMB

Dane techniczne
Stan:
Nowy
KATALOG CZĘŚCI
CZĘŚCI SILNIKOWE
W magazynie
100
36,44 zł
Brutto
Bendix skuter 4T oraz tulejka bendixa

*Pola wymagane

near_me Koszt wysyłki: od 12 zł
local_shipping Darmowa dostawa od 350 zł
date_range Czas dostawy: 1-3 dni
Więcej informacji

Bendix skuter 4T

Fajnie jest rozsiąść się wygodnie i przekręcić kluczyk, by usłyszeć kojący dźwięk pracującego silnika. To o wiele fajniejsze niż wygibasy nad dźwignią rozrusznika nożnego. I pomyśleć, że zawdzięczamy ten luksus niepozornemu urządzeniu o tajemniczej nazwie bendix . Ale, żeby było przyjemniej, dobrze będzie poznać bliżej naszego małego bohatera.

Bendix skuter 4T, co to jest i jak działa?

Jest to część rozrusznika. Z uwagi na jego właściwości można się zetknąć z nazwą „zespół sprzęgający”. Bendix łączy rozrusznik z silnikiem poprzez zębate koło zamachowe. Energia obrotowa przenosi się na wał, po czym bendix uniemożliwia przeniesienie napędu z powrotem na rozrusznik. Krótko mówiąc, po uruchomieniu zespołu napędowego rozrusznik zostaje skutecznie odizolowany.

Po przekręceniu kluczyka w stacyjce następuje zamknięcie obiegu, dzięki czemu prąd przedostaje się do cewki. Rdzeń przesuwa się do środka, przemieszczając bendix, co z kolei powoduje zazębienie się z kołem zamachowym. Silniczek elektryczny uruchamia koło zamachowe, a co za tym idzie wał korbowy. Przekręcenie kluczyka do pozycji zero odcina napięcie, rdzeń się cofa, rozrusznik jest odcięty od napędu.

Bendix skuter 4T, nie kręci

Nie tak do końca. Bardzo często kręci, lecz nic z tego nie wynika. Pomijając kwestię zasilania, przyczyną takich jałowych ruchów jest brak wysunięcia zębatki. Nie znam przypadku, kiedy to ten objaw wystąpił w nowym urządzeniu, natomiast często pojawia się po nieprawidłowym złożeniu np. po czyszczeniu. Wystarczy drobna pomyłka przy montażu magnesów i koniec balu, panno Lalu. Proszę pamiętać, że bendix jest częścią rozrusznika, i często problemy tkwią właśnie tam. Źle złożony rozrusznik może kręcić w niewłaściwą stronę lub przewody mogą zostać niewłaściwie podłączone.

Z własnego doświadczenia wiem, że bendix jest na tyle prostą konstrukcją, że w nim nie ma co się popsuć. No, chyba że zaczynamy w nim grzebać. Generalnie bendix, jak wszystkie urządzenia mechaniczne ulega zużyciu, a przy cenie za nowy oscylującej w granicach 20 paru złotych (dane udostępnione przez stronę: części do skuterów chińskich na  „cylindry.pl”), reanimowanie starej sztuki wydaje się stratą czasu. Chyba że ktoś lubi.

Bendix skuter 4T, wymiana

Najtrudniejsze w całym przedsięwzięciu jest… zdjęcie osłony od strony paska/łańcucha. Sam bendix widoczny jest jak na dłoni nad kołem zębatym. Jeden ruch ręką i mamy go w garści. Prościej się nie da.

Gdyby jednak pojawiły się jakieś wątpliwości, nic prostszego niż skontaktować się z fachowcami z „cylindry.pl”. Kupił, nie kupił, zapytać można. W końcu to nic nie kosztuje.

Loading...